Læring gjennom livet.

Her kommer del 2 av innlegget fra Trine Adde Hansebakken vedr barnehage- skolepolitikken.

Utdanning er avgjørende for å skape et samfunn med muligheter for alle, arbeid til alle og velferd for alle. Få samfunn i verden stiller så høye krav til kompetanse som vårt.

Å ha kunnskaper og ferdigheter som verdsettes i arbeidslivet, er inngangsporten til arbeid og derfor også nøkkelen til å lykkes med likestilling, integrering, sosial utjevning og mange andre av våre mål.

Kompetanse er også avgjørende for hvor godt Norge vil lykkes med å skape nye næringer og utvikle offentlig og privat sektor. Derfor er kompetanse ett av Arbeiderpartiets viktigste områder i vårt alternative statsbudsjett.

Elever som ikke lærer å lese, skrive eller regne godt nok i de første skoleårene, er i stor grad de samme som faller fra senere. Arbeiderpartiet vil derfor ha en lese-, skrive- og regnegaranti der alle elever sikres den hjelpen de trenger for at de skal mestre disse grunnleggende ferdighetene før de går ut av andre klasse. Man kan ikke bruke «vente og se» mentaliteten.

Derfor er det ennå viktigere med tidlig innsats, allerede i barnehagen. Det foreslås en bevilgning på 104 mill. kroner til oppfølging av garantien fra skolestart høsten 2017.

Å gjennomføre en slik garanti krever at skolene har tilstrekkelige ressurser og nok lærere til raskt å sette inn oppfølging tilpasset den enkelte elev.

Skal vi få enda flere elever til å lykkes i skolen, må vi lytte til de som kjenner skolen aller best. Arbeiderpartiet vil gi lærerne tid og tillit til å bruke sin kunnskap og kompetanse til å gi hver enkelt elev den nødvendige oppfølgingen, og foreslår å øke antall lærere.

Det settes av 149 mill. kroner til dette i budsjettforslaget for 2017. Regjeringen foreslår å avslutte forsøksordningen med økt lærertetthet på ungdomstrinnet (i kommuner med grunnskolepoeng under landssnittet), som Stoltenberg II-regjeringen innførte. Vi vet at det er i ungdomsskolen frafallet med elever starter.

Med økt lærertetthet kan man ha alternativ skole for de som har behov for det som «inn på tunet», «mekkegruppe» eller lignende. Dette gjør en forskjell for enkelte elever.

Det tilbudet kan være forutsetningen for at de er på skolen resten av uka og klarer den teoretiske skolehverdagen. Muligheter for alle krever en skole hvor langt flere lykkes.

Arbeiderpartiet ønsker å videreføre denne ordningen, og foreslår en bevilgning på 169,3 mill. kroner til dette formålet, som vil bety 600 flere lærere.

Trine Adde Hansebakken Styremedlem Oppland Arbeiderparti

trine adde hansebakken (1)_1480968552_815588