Ettervalgs- og organisasjonskonferanse

Trine Adde Hansebakken

original_1478639201_2039673

Helgen 21. – 22. november var det ettervalgs- og organisasjonskonferanse på Gjøvik i Oppland Arbeiderparti.

Konferansen ble åpnet av Fylkespartileder Frode Jahren.

Vi fikk orientering av partisekretær Kjersti Stenseng. Hun fortalte om programarbeid, årshjulet og organisasjonsarbeid. Arbeiderpartiet gjorde et godt kommune og fylkestingsvalg 2015. Vi har 204 Arbeiderpartiet ordfører i landet i tillegg til Byrådsleder i Oslo og Svalbard. Flere regioner har blitt farget mer rødt enn det vi har sett tidligere.

Ordfører i Nord Fron Rune Støbstad og Guri Bråten i Østre Toten delte sine tanker med oss om hvorfor de vant frem som ordførere i sine kommuner. Det samme gjorde vår historisk yngste og dyktige Fylkesordfører Even Aleksander Hagen. Og vi kan ikke unnlate å nevne hvor bra AUF gjorde det i skolevalgene rundt i Fylket takket være stå på vilje og engasjement blant de dyktige resursene i AUF. Dette ble presentert av leder for AUF i Oppland Jan Halvor Vaag Endrerud.

Jan Torkhagen leder i organisasjonsutvalget la frem et utkast på Organisasjonsutvikling Oppland AP 2016.

Vi hadde og praktisk verksted og jobbet i grupper. Det var delt inn i tre tema:

• Organisasjonsbygging

• Valgprogrammet skal omsettes til handling

• Tale- og debatteknikker

Dagen ble avsluttet med et kåseri av Hans Olav Lahlum. Har tok oss med tilbake til 1100 tallet, arbeiderbevegelsen igjennom tiden og frem til vår tid.

Søndag var det representantskapsmøte der vi vedtok budsjett, handlingsplan og det videre organisasjonsarbeidet 2016 i Oppland Arbeiderparti